Komen en gaan
In 1973 werd direct na de introductie van het E-10 Wegensysteem doorgepakt met het Europoort Havensysteem. Een serie van vier modellen die enerzijds leunde op het E10-Wegensysteem en wellicht tot doel had het systeem met rijstroken meer dynamiek te geven. Anderzijds waren deze vier modellen een kleine haven op zich met rijstroken, kades , bruggen, een kraan en een pakhuis. Over de onderlinge verhoudingen (schaal) van deze modellen werd niet moeilijk gedaan: het moest in één en dezelfde doos passen. Als het pakhuis als uitgangspunt wordt genomen, dan zijn de bruggen in verhouding te klein. De veerpont daarentegen is groot uitgevallen. Wat ontbreekt zijn voertuigen. De vakjury is enthousiast over deze modellen en de landelijke pers neemt dit over. Het Europoort Havensyteem wordt uitgeroepen tot speelgoed van het jaar 1973. Nog datzelfde jaar komt Sliedrecht BV met een aanvulling: een portaalkraan, een containerboot en een truck met twee opleggers. Ook hier roept de maatvoering vragen op. De portaalkraan is zonder meer klein en de truck met oplegger is te groot voor de eigen bruggen. De verkoop stagneert, het Europoort Havensysteem wankelt. Snel komt er nog een serie van vier bedrijfswagen op de markt. Tevergeefs. Bij gebrek aan succes worden de modellen gesaneerd. Dat wil zeggen: de boogbrug wordt toegevoegd aan het E10-wegensysteem, het pakhuis wordt een los product en de productie van de andere modellen wordt gestaakt. Er volgt een uitverkocht. De naam en faam van Europoort Havensysteem is binnen een paar jaar verdwenen.
Neem contact met ons op
U ontvangt zo snel mogelijk een reactie van ons.
Probeer het later opnieuw.